Allmänna villkor
Vid köp av produkt(er) hos oss måste du godkänna dessa allmänna villkor, hädanefter kallade ”Allmänna Villkor”.
Allmänt
Dessa Allmänna Villkor gäller när privatpersoner (dvs. konsumenter), hädanefter kallad ”Konsumenten” eller ”du” respektive ”dig”, handlar produkter från Carpe Diem Beds (både i butiker och online på vår hemsida, som för närvarande finns på Carpediembeds.se, och därtill hörande sidor) för privat bruk. Carpe Diem Beds ägs utav Hilding Anders Sweden AB, org.nr 556289-7941, Datavägen 5, 453 38, Lysekil, Sverige. Benämningar såsom ”vi”, ”vår”, ”vårt” och ”oss” avser Carpe Diem Beds.
Genom att godkänna våra Allmänna Villkor intygar du att de uppgifter som du har lämnat är riktiga. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter finner du i vår Dataskyddspolicy.
Dessa Allmänna Villkor påverkar inte några rättigheter som du har enligt tillämplig konsumentlagstiftning. I händelse av en konflikt mellan dessa Allmänna Villkor och tillämplig konsumentlagstiftning ska den senare ha företräde.
Vi reserverar oss rätten att, när som helst, ensidigt ändra i dessa Allmänna Villkor samt för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo. Sådana ändringar kommer inte att påverka produkter som redan köpts för vilka de villkor som gäller vid köptillfället tillämpas. Den version av de Allmänna Villkoren som Konsumenten godkänner vid ett köp är alltså de villkor som gäller i förhållande till det specifika köpet.
Vid frågor om Carpe Diem Beds eller våra Allmänna Villkor, vänligen vänd er till info@carpediembeds.com.
FÖRETAGSINFORMATION
Telefon till butik:
08 - 721 74 00 (Stockholm)
031 - 13 01 21 (Göteborg)
Öppettider butik:
Mån-Fre 10-18
Lör 11-17
Sön 11-16
Besöksadress butik:
Humlegårdsgatan 22, Stockholm, flagshipstore@carpediembeds.com
Östra Hamngatan 46, Göteborg, gothenburg@carpediembeds.com
Drottninggatan 42A, Lysekil, lysekil@carpediembeds.com
Fabriksadress:
Alvestavägen 77, 330 17, Rydaholm
Organisationsnummer:
556289-7941
Kontakta vår kundsupport:
Telefon: 0523 66 56 60
Mån - Fre 08.00 - 18.00
Email: kundtjanst@carpediembeds.com
BESTÄLLNING, PRISER OCH AVGIFTER
För att kunna registrera ett användarkonto hos oss samt ansöka om kredit eller köpa produkt(er) via vår hemsida måste du ha fyllt 18 år.
Vid registrering av användarkonto eller för att kunna göra ett köp via hemsidan eller i butik måste du acceptera dessa Allmänna Villkor. Genom att göra en beställning av produkter, accepterar du våra Allmänna Villkor och förbinder dig att följa dem i sin helhet. Om vi accepterar din beställning ingås ett bindande avtal, inklusive dessa Allmänna Villkor, mellan Konsumenten och oss.
Alla priser som anges på hemsidan och i butik är inklusive moms, men exklusive fraktkostnad. För prisuppgifter avseende frakt enligt våra olika leveransalternativ, se nedan under rubrik ”Leveranser”.
När vi har mottagit din beställning bekräftar vi den genom ett bekräftelsemejl till den mejladress som du har angett vid beställning. Kontrollera alltid att din orderbekräftelse stämmer överens med din beställning. Om den inte stämmer överens med din beställning, hör av dig till oss omgående på 0523-66 56 60 eller på kundtjanst@carpediembeds.com.
Ibland avvisar vi en beställning, till exempel för att en produkt oväntat är slut i lager, för att en kreditupplysning vi tagit är otillfredsställande eller för att du befinner dig utanför de områden inom vilka vi levererar enligt vad som står på vår hemsida eller för att produkten har prissatts fel av oss. När detta händer meddelar vi dig så snart som möjligt och återbetalar eventuella belopp du har betalat.
BETALSÄTT
Du kan betala för dina varor på de olika sätt som presenteras nedan. Vänligen notera att vid beställning av specialtillverkade produkter lägger vi tillverkningsordern när vi har mottagit handpenningen. För att leverans ska ske ska vi ha mottagit full betalning av ordern.
Kortbetalning
Betala med kort
Vi erbjuder säker kortbetalning med Visa, Amex, Mastercard och Diners Club. Inga kortavgifter tillkommer. Vi sparar och registrerar aldrig känslig information, som exempelvis kreditkortsuppgifter, vi krypterar ditt kortnummer för att göra ditt köp säkert. Carpe Diem Beds förbehåller sig rätten att kontrollera betalkortets giltighet, att utrymme för debitering av beställningens värde finns och att köparens adressuppgifter stämmer. Vi kan neka köp till följd av dessa kontroller.
Betalning via Klarna (endast e-handel)
Betala direkt via Klarna (Pay now)
Tjänsten ”Betala direkt” tillhandahålls av Klarna och gäller endast vid e-handel. Du betalar säkert med betalning via bankkonto, alternativt via banköverföring. Vid banköverföring anger du dina bankuppgifter i det säkra betalfönstret från Klarna, Carpe Diem Beds kan inte komma åt din data eller ditt bankkonto. För mer information eller frågor hänvisar vi till klarna.com eller Klarnas kundtjänst. Läs mer om Klarnas villkor här.
Betala senare via Klarna (Pay later)
Tjänsten ”Betala senare” tillhandahålls av Klarna och gäller endast vid e-handel. Välj att betala inom 30 dagar eller lägg till köpet på din Klarna månadsfaktura. Fakturan skickas som e-mail efter det att varan skickats från oss. Läs mer om Klarnas villkor här.
Dela upp via Klarna (Pay over time)
Tjänsten ”Dela upp” tillhandahålls av Klarna och gäller endast vid e-handel. Dela upp ditt köp i flera betalningar. Månadskostnad och eventuella räntor och avgifter beräknas i Klarnas utcheckning. Läs mer om Klarnas villkor här.
Betalning via Resurs Bank (endast butik)
Delbetala upp till 24 månader räntefritt via Resurs Bank
I samarbete med Resurs Bank ger Carpe Diem Beds dig möjlighet att dela upp din betalning och du väljer då det delbetalningsalternativ som passar dig när fakturan kommer. Genom att sms:a CARPE till 71 690 kan du ta reda på om du kan få ditt köp på faktura. Carpe Diem Beds butikspersonal kommer sedan hjälpa dig vidare med ditt köp och ge dig mer information kring hur delbetalning går till och vad den kostar.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. På resursbank.se kan du läsa mer om Resurs Banks tjänster och villkor. Resurs Banks allmänna kreditvillkor hittar du här. Du kan även ringa Resurs Banks kundservice på 0771-11 22 33, öppet vardagar 8.00–18.00.
ÅNGERRÄTT
Detta avsnitt gäller endast om du handlat hos oss via vår hemsida.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger dig som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att din vara har levererats (ångerfristen), eller för det fall du beställt flera produkter, från den dag du fick den sista produkten av beställningen i din besittning. Observera dock att ångerfristen kan utnyttjas direkt efter att du lagt din beställning, och du behöver inte invänta att ångerfristen ska börja löpa. Om du ångrar ditt köp ska produkterna skickas tillbaka till oss senast inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du ångrar ditt köp.
Lagen medger vissa undantag från rätten att ångra ett köp. På Carpe Diem Beds tillverkar vi hantverkssängar med tillbehör som är specifikt gjorda för dig. Eftersom dessa varor är specialtillverkade efter dina anvisningar (inklusive såvitt avser val av färg och material) innebär det att vi inte kan ge ut någon ångerrätt på dessa specifika varor.
Ångerrätten gäller inte heller för varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Detta undantag innefattar exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan och liknande produkter. Om en vara av denna sort har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Är förseglingen däremot obruten, har du rätt att ångra ditt köp enligt ovan.
Däremot gäller ångerrätten vid köp av våra accessoarer t.ex. dekorationskuddar, doftljus, sängben. Vid köp av dessa produkter har du rätt till 14 dagars ångerrätt enligt ovan. Vill du utöva din ångerrätt så vänligen kontakta vår kundsupport på 0523-66 56 60 eller via epost kundtjanst@carpediembeds.com.
Om du vill utnyttja din ångerrätt behöver du använda dig utav returfraktssedel som medföljer din leverans. Vidare ber vi dig att returnera din vara i originalförpackningen som postpaket eller brev. När du returnerar varan ska den vara oanvänd och ha alla produktlappar och taggar kvar. För att returnera en försändelse ska du fylla i den retursedel som finns med i din försändelse med uppgift om vad du returnerar. Produkter kan även returneras i någon av våra butiker. För att göra en retur i butik behöver du visa upp giltigt kvitto.
I det fall du väljer att ångra och återsända hela din order och förutsatt att det inte gäller specialtillverkade produkt(er) så kommer vi att betala tillbaka 100 % av beloppet som du har betalt för varorna. Återbetalning sker inom 14 dagar från att vi tog emot varan från dig eller du visat att varan sänts tillbaka. Om vikten för varan/varorna inte överstiger 20 kg så står vi även för returfraktkostnaden. Om vikten för varan/varorna överstiger 20 kg eller om varan/varorna överskrider måtten för paketleveranser står du för returfrakten. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad när du returnerar den till oss. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad.
Du har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion. Om din hantering av varan har inneburit en förminskning av dess värde på grund av att varan har hanterats i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så kommer ett avdrag att göras med motsvarande belopp av värdeminskningen.
Om du har frågor angående din ångerrätt, vänligen kontakta oss antingen via telefon på 0523-66 56 60 eller via epost kundtjanst@carpediembeds.com eller genom att besöka vår butik på den besöksadress som anges ovan.
REKLAMATION och OUTLÖSTA PAKET
REKLAMATION
I enlighet med konsumentköplagen så har du som konsument alltid rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vidare ger vi dig möjlighet till reklamation på ram och fjäderbrott upp till 25 år efter att du köpte varan, och upp till 10 år på motorhaveri vid köp av våra ställbara sängar.
Observera att om du skulle upptäcka något fel i den produkt du köpt, vare sig felet upptäcks direkt i anslutning till leverans eller vid ett senare tillfälle, är det viktigt att felet rapporteras till oss inom skälig tid från att du märkt eller borde ha märkt felet.
Vi uppmanar därför Konsumenten att särskilt noga inspektera varan vid mottagandet. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad, utan istället låter chauffören ta med sig denna tillbaka och ber om att den upptäckta skadan ska noteras.
OUTLÖSTA PAKET
Om det visar sig att du inte hämtar ut din försändelse inom 14 dagar från att du har fått en avi om att hämta upp din försändelse, så förbehåller vi rätten att debitera en avgift på 200 kronor. Detta motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt.
Återbetalning
På vilket sätt du får din återbetalning på grund av att du har utnyttjat din ångerrätt eller reklamationsrätt beror på vilket sätt du valde att betala för din vara/varor, och motsvarande metod kommer användas vid återbetalning.
Leveranser
Vi levererar varor till dig som beställer i Sverige på olika sätt beroende på de varor och tjänster du har köpt av oss. Observera att vi ej transporterar varor utanför Sverige.
Accessoarer & tillbehör
Fri frakt om du handlar för 750 SEK eller mer, i annat fall är fraktavgiften 50 SEK. Mindre försändelser skickas via Schenker och kan sedan hämtas hos ditt lokala ombud. Du kan också välja hemleverans. Det kostar 75 SEK
Sängar
Sängar och tillbehör (så som madrasser, möbler eller dylikt) levereras av en av våra utvalda transportörer. Nedan finner du våra olika leveransalternativ:
Hemleverans Basic
När din säng eller tillbehör har anlänt till en lokal terminal så kommer du bli kontaktad för att boka leveransdag till din adress samt vid vilken tid. Utkörning sker av en (1) person och varorna levereras till tomtgräns. Observera att du själv måste bära in sängen/sängarna samt tillbehör till ditt hem.
Hemleverans Standard
När din säng har anlänt till en lokal terminal så kommer du att bli kontaktad för att boka leveransdag till din hemadress samt vid vilken tid. Du kommer sedan att bli kontaktad av transportföretaget via SMS cirka 30 minuter innan sängen anländer (i enlighet med bestämd tid). Två personer kommer att bära in sängen/sängarna till det rum du önskar.
Hemleverans Silver
När din säng har anlänt till en lokal terminal så kommer du att bli kontaktad för att boka leveransdag till din hemadress samt vid vilken tid. Du kommer sedan att bli kontaktad av transportföretaget via SMS cirka 30 minuter innan sängen anländer (i enlighet med bestämd tid). Två personer kommer att bära in sängen/sängarna till det rum du önskar. Sängen/sängarna blir uppackade och monterade (ingen väggmontering är inkluderad). Packningsmaterialet tas bort och återvinns.
Hemleverans Guld
När din säng har anlänt till en lokal terminal så kommer du att bli kontaktad för att boka leveransdag till din hemadress samt vid vilken tid. Du kommer sedan att bli kontaktad av transportföretaget via SMS cirka 30 minuter innan sängen anländer (i enlighet med bestämd tid). Två personer kommer att bära in sängen/sängarna till det rum du önskar. Sängen/sängarna blir uppackade och monterade (ingen väggmontering är inkluderad). Packningsmaterialet tas bort och återvinns. Din gamla säng blir borttagen och skickas till återvinning (vänligen notera att endast sängen blir borttagen, ej sängram eller sängbord till exempel).
LEVERANSTID
- Leveranstid på våra sängar, gavlar och bäddmadrasser med Classic Collection tyger är 7 - 8 veckor.
- Leveranstid på våra sängar, gavlar och bäddmadrasser med Exclusive Collection tyger är 7 – 8 veckor.
- Leveranstid på övriga produkter är cirka 2 – 10 dagar beroende på produkt och förutsatt att vi har varan i lager.
Vänligen notera att angivna leveranstider endast är uppskattade och icke-bindande. Vi reserverar oss rätten att ändra på dessa. Skulle en förändring i leveranstid uppstå, kommer vi att informera dig om detta och leveransens status. Vi ansvarar för skada uppkommen i samband med försenad leverans endast i den utsträckning detta följer av tvingande lag och med förbehåll för vad som följer av Force Majeure-bestämmelsen nedan. Avseende specialtillverkade produkter påbörjas inte produktionen förrän vi har mottagit handpenningen. För att leverans ska ske ska vi ha mottagit full betalning av ordern.
immateriella rättigheter
I den utsträckning inget annat följer av tvingande lag, ska produkterna förbli vår egendom och vi förbehåller oss äganderätten till produkterna till dess att produkterna har betalats i sin helhet av Konsumenten.
Allt innehåll på vår hemsida, inklusive, men inte begränsat till, texter, logotyper, stillbilder, rörliga bilder, ljud, layout och mjukvara, tillhör oss. Sådant innehåll får inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från oss. Konsumenten förvärvar ingen äganderätt till sådant innehåll eller immateriella rättigheter genom att vara inne på hemsidan eller genom en beställning av produkter från oss.
Tvister
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundtjänst.
Vid tvister som inte lyckas lösas mellan parterna, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, http://www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer deras rekommendationer.
Du som är bosatt inom EU och vill framföra ett klagomål avseende en vara köpt hos oss kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.
För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida; konsumentverket.se. Du är givetvis alltid fri att vända dig till domstol för att få din sak prövad.
Kvalitetsgaranti
Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Alla produkter som vi säljer kan användas i Sverige. Information om våra garantivillkor följer alltid med våra sängar och gavlar. Har du några frågor om våra garantier så vänligen kontakta vår kundsupport.
Manualer
De produkter som vi säljer har en manual på svenska. Om en produkt inte har en manual på svenska framgår detta av produkttexten.
Övrigt
BEDRÄGERI
Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt. För vidare information om hur vi hanterar era personuppgifter, vänligen läs vår privacy notice.
ANSVARSBEGRÄNSNING OCH FORCE MAJEURE
Vi ansvarar endast för direkt skada som vi, eller någon för vilken vi svarar, åsamkat kunden genom vårdslöshet. Vi ansvarar inte för indirekt skada eller förlust, såsom t.ex. utebliven vinst eller andra följdskador. Begränsningarna i denna punkt gäller inte i fall då vi agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst eller vid sådant ansvar som följer av tvingande lag.
Vi ansvarar inte för underlåtelse att leverera produkt eller annan uppkommen skada som orsakas av omständigheter utanför vår kontroll (force majeure), såsom exempelvis konflikt på arbetsmarknaden, krig, krigsfara, brand, naturkatastrof, myndighetsåtgärd, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, epidemi och pandemi och därmed jämställda omständigheter samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits.
Om force majeure skulle uppstå informerar vi dig så snart som möjligt och tiden för vårt fullgörande av våra skyldigheter enligt dessa Allmänna Villkor kommer att förlängas under den tid som force majeure varar. Du har rätt att avbryta din beställning om force majeure inträffar som förhindrar vår leverans av varor till dig.